Semantics of the interpretation of "Kama" based on the geometry of verses with Kama

Authors

1 PHD of Al-Mustafa International University, Khorasan

2 Assistant Professor of the Department of Quran and Sciences, Higher School of Quran and Hadith, Al-Mustafa International University, Mashhad

Abstract

"Kama" (Such as) is a compound word and has been discussed by the literati in the meanings of simile, causation, transcendence and description. However, this research has analyzed the verses with "Kama" with a descriptive approach and based on the literary exegeses of the Qur'an, because the placement of “Kama” in the verses shows that it is often between two independent statements and the sentences after it are indicative sentences that convey the realization of something in the past or its continuation from the past to the present. This structure has an important role of communication between the expressions of the word, which in understanding is not limited to the next, but completes the semantic connection with the previous. The special function of the meaning of this word, taking into account the subjectivity of the incident after “Kama”, shows that sometimes it has a warning approach. Sometimes it is to compare the statements to find similarities and differences. Sometimes by referring to the past, for protesting, explaining, inferring and choosing, it shows the balance the audience, which is in the direction of learning lessons, knowing the historical course, repeating the experience of the past, remembering the enunciations and warnings, continuing the intellectual background, distinguishing the future choices, similarities of belief, behavioral balance, etc. effective.

Keywords


  • قرآن کریم

    • ابن هشام، عبد الله بن یوسف(بی‌تا)، مغنی اللبیب، چ4، قم: کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
    • ابوحیان، محمد بن یوسف(1420)، البحر المحیط فى التفسیر، لبنان: دار الفکر.
    • جمالی، مصطفی(1393)، مغنی الفقیه، ج2، قم: دار الفکر.
    • حسن، عباس(1367)، النحو الوافی مع ربطه بالأسالیب الرفیعة و الحیاة اللغویة المتجددة، چ2، تهران: ناصر خسرو.
    • حقى برسوى، اسماعیل بن مصطفى(بی‌تا)، تفسیر روح البیان، بیروت: دار الفکر.
    • حویزى، عبدعلى بن جمعه(1415)، تفسیر نور الثقلین، چ4، قم: اسماعیلیان.
    • خطیب، ظاهر یوسف(بی‌تا)، المعجم المفصل فی الأعراب، چ4، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • دقر، عبد الغنى(بی‌تا)، معجم القواعد العربیة فی النحو و التصریف، قم: الحمید.
    • رازى، ابوالفتوح، حسین بن على(1408)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
    • زمخشرى، محمود بن عمر(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، چ3، لبنان: دار الکتاب العربی.
    • سلیمی، محمدرضا و روح‌انگیز شرفی(1394)، «بررسی ساختار وابعاد روشِ تحقیقِ کیفیِ پدیدارشناسی»، تهران: کنفرانس علوم انسانی روانشاسی وعلوم اجتماعی.
    • صفایى، غلامعلى(1387)، ترجمه و شرح مغنی الأدیب، چ8، قم: قدس.
    • طباطبایى، سید محمدحسین(1374)، تفسیر المیزان، چ5، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    • طبرسى، فضل بن حسن(1375)، تفسیر جوامع الجامع، 6جلد، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوى.
    • ــــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، ترجمه تفسیر مجمع البیان، تهران: فراهانى.
    • قونوى، اسماعیل بن محمد(1422)، حاشیة القونوى على تفسیر الإمام البیضاوى و معه حاشیة ابن التمجید، لبنان: دار الکتب العلمیة.
    • کاشانى، فتح‏الله بن شکرالله(بی‌تا)، منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، تهران: کتابفروشى اسلامیه.
    • کلینی محمدبن یعقوب(1407)، الکافی، تحقیق و تصحیح:‌ على اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
    • ماوردى، على بن محمد(بی‌تا)، النکت و العیون تفسیر الماوردى، لبنان: [بی‌نا].
    • محلى، محمد بن احمد(1416)، تفسیر الجلالین، لبنان: مؤسسة النور للمطبوعات.
    • مدنى، علیخان بن احمد(بی‌تا)، الحدائق الندیة فی شرح الفوائد الصمدیة، قم: ذوی القربى.
    • مقاتل بن سلیمان(1423)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
    • میبدى، احمد بن محمد(1371)، کشف الاسرار و عدة الابرار، چ5، تهران: امیر کبیر.
    • یعقوب، امیل(1367)، موسوعة النحو و الصرف و الإعراب، بیروت: دار العلم للملایین.‏