The extent of the influence of the rule “Iltifat” on sense making of interpretation of the Qur'an

Author

Department of Foundations of Islamic Thought, Qur'an and Hadith Complex, Al-Mustafa International University, Qom

Abstract

The rule of “Iltifat” (Tone-changing) is one of the most widely used rules in the Qur'an and it can be considered as one of the rules of exegesis of the Qur'an, because it plays a significant role in the interpretation and sense making of the verses of the Qur'an. The old scholars of rhetoric considered “Iltifat” to be specific to pronouns and considered its scope to be very small. In this article, we have studied and explained various examples of this rule and its functions in the Qur'an. According to the contemporary researchers, there are various types of “Iltifat”, all of which (eight) are used in the Holy Qur'an. These types are: “Iltifat” in pronouns, “Iltifat” in numbers, “Iltifat” in letters, “Iltifat” in address, “Iltifat” in the type and tense of verbs, syntactic “Iltifat” in words, “Iltifat” of words instead of each other and “Iltifat” of nouns instead of pronouns. Among the other cases of the rule of “Iltifat” that can be mentioned are: bowing and honoring, humiliating, warning and informing, exaggerating, dedicating, diligence, reprimanding, benefit and politeness. The influence of this art in semantic changes, or so-called sense making of this rule in the interpretation of the verses of the Holy Quran, which is discussed in this article, is very much.

Keywords


  • قرآن کریم

    • ابن اثیر، ضیاء الدین(بی‌تا)، مثل السائر، تحقیق: محی‌الدین عبدالحمید، مصر: مطبعه مصطفی البابی الحلبی و اولاده.
    • محمد بن مکرم‏، ابن منظور(1414)، لسان العرب، چ3، بیروت‏: دار صادر‏.
    • سبکی، احمد(1423) عروس الافراح فی شرح تلخیص المفتاح، بیروت: المکتبه العصریه.
    • درویش، محیى‌الدین(1415)، إعراب القرآن و بیانه، چ4، سوریه: دارالارشاد‏.
    • تفتازانی، مسعود بن عمر(بی‌تا)، مختصر المعانی، بیروت: دار الفکر.
    • جرجانی، عبدالقاهر(بی‌تا)، دلائل الاعجاز، بیروت: دار المعرفه.
    • طبل، حسن(1998م)، اسلوب الالتفات فی البلاغة القرانیة، قاهره: دار الفکر العربی.
    • خطیب القزوینی(1985م)، الایضاح فی علوم البلاغیه، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد(1410)، کتاب العین، چ2، قم: انتشارات هجرت.
    • زرکشی، بدر الدین(1410)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دار المعرفه.
    • زمخشرى، محمود(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
    • طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه‏ قم.
    • عبدالحلیم، م.س، محمد(1387)، «خاستگاه‌های هنر در دین: صنعت التفات در قرآن»، ترجمه ابوالفضل حری، مجله زیبا شناخت، ش11.
    • دهخدا، علی‌اکبر(1377)، لغت‌نامه، زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
    • فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر(1420)، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • محیسن،‏ محمد(1418)، سالم القراءات و أثرها فی علوم العربیة، بیروت: دار الجیل‏.