Semantics of the word "Makhdhoud" in the Holy Quran

Authors

1 PHD of Arabic language and literature from Yazd University, third-level student of Islamic Theology at Al-Zahra University, Teacher at university and seminary

2 Student of Haqqani seminary in Qom

Abstract

Semantics is one of the branches of linguistics that studies the meaning by examining things such as the phonetic aspect of the word, morphological structure, syntactic function of each word in the sentence and the singular or dictionary meanings of the word. One of the ways to understand Quranic teachings is to know the exact meaning of its words. "Makhdhoud" is one of the words that appears in the Holy Qur'an only once in the Surah Al-Waqe’ah and next to the word "Sedr". The exegetists have given several meanings for this word, including: removing thorns, without thorns, soft and lowered head, fruitful and harmless. Many lexicographers have also mentioned the same meanings for the root of Makhdhoud and of course added other meanings to it. Now this issue is raised, what does the word "Makhdhoud" mean in the Qur'an? Therefore, with the aim of answering this question, the present article has analyzed the word "Makhdhoud" at the level of phonetics, morphology, syntax and dictionaries in a descriptive-analytical way. It has also examined the views of exegetists about this word. The results of this research show that the word "Makhdhoud" is a verbal common word that has a figurative relationship and similarity connection between its different meanings.

Keywords


  • قرآن کریم

    • آلوسی، محمود بن عبدالله(1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، تصحیح: علی عبدالباری عطیه، ج14، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • ابن سیده، على بن اسماعیل‏(1421)، المحکم و المحیط الأعظم‏، تصحیح عبدالحمید هنداوى، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • ________________‏(بی‌تا)، المخصص،‏ بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • ابن‌عاشور، محمدطاهر(۱۴۲۰)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، ج27، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
    • إبن فارس بن زکریا، أبی الحسین أحمد(1429)، معجم مقاییس اللغه، تصحیح محمد عوض مرعب و فاطمه محد أصلان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • ابن منظور(1408)، لسان العرب، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • ابوالفتوح رازى، حسین بن على(1408)، روض الجنان و روح الجنان فى تفسیر القرآن‏، مشهد: بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى.‏
    • احمد مختار، عمر(1385)، معنا شناسی، ترجمه سید حسین سیّدی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
    • ازهرى، محمد بن احمد(1421ق‏)، تهذیب اللغة، بیروت: دار احیاء التراث العربی‏.
    • بروجردى، سید محمد ابراهیم‏(1366 )، تفسیر جامع‏، تهران: انتشارات صدر.
    • بستانى، فواد افرام‏(1375)، فرهنگ ابجدی‏، تهران: اسلامی‏.
    • ثعلبى نیشابورى، ابو اسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422‏)، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن‏، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
    • جرجانى ابو المحاسن حسین بن حسن‏(1377)، جلاء الأذهان و جلاء الأحزان‏، تهران: انتشارات دانشگاه تهران‏.
    • جوهرى، اسماعیل بن حماد(1376‏)، الصحاح‏، تحقیق احمد عبد الغفور عطار، بیروت: دار العلم للملایین‏.
    • حبیبی، علی(1388)، آموزش تجوید قرآن کریم، قم: نشر مصطفی.
    • حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363)، تفسیر اثنا عشرى، تهران: میقات.
    • حمیرى، نشوان بن سعید(1420‏)، شمس العلوم‏، تصحیح مطهر بن على اریانى، یوسف محمد عمرى عبدالله و حسین بن عبدالله‏، دمشق: دار الفکر.
    • الراغب الإصفهانی(1423)، مفردات ألفاظ القرآن الکریم، تحقیق صفوان عدنان داوودی، قم: انتشارات ذوی القربی.
    • ر.پالمر، فرانک(1366)، نگاهی تازه به معنی‌شناسی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: نشر مرکز.
    • زبیدى، محمد بن محمد مرتضی(1414)، تاج العروس‏، تحقیق على‏ شیرى، بیروت: دار الفکر
    • زمخشرى، محمود بن عمر(1979م‏)، أساس البلاغة، بیروت: دار صادر.
    • ________________(1407‏)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، بیروت: دار الکتاب العربی‏.
    • شبر، سید عبد الله(1412)، تفسیر القرآن الکریم( شبر)‏، بیروت: دار البلاغة للطباعة و النشر.
    • شریف لاهیجى، محمد بن على‏(1373 )، تفسیر شریف لاهیجى‏، تهران: دفتر نشر داد.
    • صاحب، اسماعیل بن عباد(1414‏)، المحیط فی اللغة، تصحیح محمدحسن‏ آل یاسین، بیروت: عالم الکتب.‏
    • صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم‏(1366)، تفسیر القرآن الکریم(صدرا)، قم: انتشارات بیدار.
    • طبرسى، فضل بن حسن‏(1377)، تفسیر جوامع الجامع‏، تهران،: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.‏
    • ______________‏(1372 )، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تهران: ناصر خسرو.
    • طریحى، فخر الدین بن محمد(1375)، مجمع البحرین‏، تصحیح حسینى اشکورى، احمد، تهران: مرتضوی‏.
    • طیب، سید عبد الحسین(1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران: انتشارات اسلام‏.
    • عاملى، ابراهیم‏(1360 )، تفسیر عاملى‏، تهران: انتشارات صدوق.‏
    • فیض کاشانى، ملا محسن‏(1415)، تفسیر الصافى‏، تهران: انتشارات الصدر.
    • قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا(1368)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى‏.
    • کاشانى، ملا فتح الله(1336)، تفسیر منهج الصادقین فى الزام المخالفین، تهران: کتابفروشى محمد حسن علمى‏‏.
    • ____________‏(1423)، زبدة التفاسیر، قم‏: بنیاد معارف اسلامى‏.
    • مدنى، على خان بن احمد(1384)، الطراز الأول‏، مشهد مقدس‏: موسسة آل البیتD لاحیاء التراث.‏