Application of rhetoric techniques in Surah "al Buruj" based on two works of Khatib Qazvini

Authors

1 Department of Qur'an and Sciences, Al-Mustafa International University, Khorasan Branch

2 Assistant Professor at Department of Quran and Sciences, Al-Mustafa International University, Khorasan Branch

Abstract

The Holy Qur'an was revealed to the Holy Prophet with the utmost eloquence and rhetorical standards, and it is full of rhetorical secrets, which itself is one of the miracles of the Qur'an. At the time of revelation of the Holy Qur'an, understanding the order and beauty of the revealed verses was based on natural understanding, because the early audiences of the Qur'an had good taste and eloquence. From the second and third centuries (AH), with the establishment of rhetoric, this natural perception turned into a professional perception. The knowledge of rhetoric flourished in the 7th and 8th centuries (AH) by Sakkaki and Khatib Qazvini, and it was divided into three branches: "Ma’ani", "Bayan" and "Bad’i", each of which is for understanding a dimension of speech delivery; "Bad’i" is for beautifying the words. Considering the role of Bad’i in the aesthetics of the verses of the Holy Qur'an, the question of research is how many Bad’i techniques are used in the verses of Surah al Buruj? What is the ratio of the use of verbal and spiritual arts in the verses of this surah? And which is the most used of them in the verses of this surah? The scope of the research is the Bad’i techniques recorded in the two original and important rhetorical works of Khatib Qazvini, that is, "Talkhis al-Meftah" and "Al-Idah". The current research was conducted with the descriptive research method, based on relating details to general propositions with the aim of answering the above questions. The findings of the research show that nineteen of Bad’i techniques recorded in two works of Khatib are evident in the verses of Surah al-Buruj. The proportion of usage of verbal arts in this surah is higher than spiritual arts. The most used arts in this surah are two arts, "Fasilah" and "Tebaq". The manifestation of all these Bad’i beauties in only 22 relatively short verses is a sign of the ultimate beauty of this surah.

Keywords


  • ابن خلدون عبدالرحمن(2004م)، المقدمه، دمشق: داریعرب.
  • تفتازانی سعد الدین(1386)، شرح المختصر، قم: اسماعلیان.
  • جرجانی عبدالقاهر بن عبدالرحمن(1422ق)، اسرار البلاغه، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • جرجانی عبدالقاهر بن عبدالرحمن(1422ق)، دلائل الاعجاز فی علم المعانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • خرقانی حسن(1375)، «بدیع در آیینه قرآن»، نشریه علوم و معارف قرآنی، ش2.
  • خطیب قزوینی محمد ابن عبدالرحمن(1393)، تلخیص المفتاح، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • خطیب قزوینی، محمد ابن عبدالرحمن(1424ق)، الایضاح فی علوم البلاغه، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • خفاجی، ابن سنان(2010)، سرالفصاحه، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  • زمخشری، محمود بن عمر(1407)، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل...، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • شنقیطى، محمدامین‏(1427ق)، أضواء البیان فى إیضاح القرآن بالقرآن‏، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  • قرائتی، محسن(1383)، تفسیر نور، تهران: مرکزفرهنگی درس های از قرآن.
  • هادیلو و همکاران(1393)، «سبک شناسی محسنات معنوی در سوره نساء»، نشریه عیون، ش1.
  • هوشمند اسفندیارپور(1390)، «نمونه‌های لفظی بدیعی در قرآن»، فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ش 29.
  • یسانی حسن، مخمی الیاس(1394)، «نقش هنرسازه‌های بدیعی در تعجب برانگیزی مخاطب در سوره‌های مکی با تکیه برنقد فرمالیسم روسی»(مطالعه موردی، سوره بروج و غاشیه)، انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش 36.