Typology of the use of "context" in the exegesis of the verses of the story of Prophet Abraham

Authors

1 1. Level 4 Student of Comparative Exegesis at Fatimah Al-Zahra Institute of Higher Education, Khurasgan, Isfahan

2 2. Department of Qur'anic and Hadith Sciences, Al-Mustafa International University, Isfahan

Abstract

The rule of context is one of the customary rules of language and is among verbal connected clues, the validity of which is a rational matter. The use of this rule is common in sciences such as jurisprudence and the basics of jurisprudence, rhetoric, exegesis and Quranic sciences. Ignoring this clue in interpretation of the Qur'an and separating the verses from their context leads to errors in discovering what God means and suffering from interpretation based on self-understanding. Considering that Abaram (AS) played an important role in the formation of the monotheistic society and his life story is instructive and full of ups and downs, it is necessary to have a correct analysis of it. In the verses related to this story, some exegetists have suffered errors due to ignoring the context, therefore, it is important to examine the context of these verses. This research aims to investigate the types of use of this clue in the verses with the analytical-descriptive and library method and to answer the question that what are the types of use of the context in discovering the divine meaning of the verses of the story of Prophet Abraham? In this regard, by using some interpretations of the two schools, it was discovered that the context leads to narrowing the meaning of "Aale Ibrahim" and "Tathir" (Purification) and expanding the meaning of “Imtinan” (gratitude); the meaning of the word "Sarrah" (crying with joy) and the meaning of some phrases in terms of being declarative or constructive are determined by the context. Also, determining the reference of the pronoun in the words "Ilaihi", (to him) "Shiatihi" (his followers) and "Azzen" (declare), and finding examples for words such as Nas (people), Boshra (enunciation), Balad (city), Waled (father) and Walad (son) are some of the uses of context. The correct interpretation of Abraham’s repentance and the scope of his knowledge is also explained by using this rule.

Keywords


  • قرآن کریم(ترجمۀ مکارم شیرازی)

    • آلوسی، سید محمود(1415)، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • ابن عاشور(بی‌تا)، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسۀ التاریخ.
    • ابن فارس(1404)، معجم مقاییس اللغة، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم(1414)، لسان العرب، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
    • ابوحیان، محمد بن یوسف(1420)، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دارالفکر.
    • اندلسی، ابن عطیه(1422)، المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • حسینی، محمدرضا(1400)، کیف نفهم القرآن، بیروت: مؤسسۀ وفا.
    • راغب اصفهانی، حسین(1412)، مفردات الفاظ قرآن، بیروت: دارالقلم.
    • رجبی، محمود(1393)، روش تفسیر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • رضایی اصفهانی، محمدعلی(1392)، درس‌نامۀ مبانی و قواعد تفسیر، قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص).
    • زحیلی، وهبۀ بن مصطفی(1418)، التفسیر المنیر فى العقیدة و الشریعة و المنهج‏، بیروت: دارالفکر المعاصر.
    • زمخشری، محمود(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
    • سیوطی، عبدالرحمن(1404)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
    • شاذلی، سید بن قطب(1412)، فی ظلال القرآن، بیروت، دارالشروق.
    • شافعی، محمد بن ادریس(بی‌تا)، الرسالۀ، مصر: شرکۀ مکتبۀ و مطبعۀ مصطفی البابی الحلبی و اولاده.
    • صادقی تهرانی، محمد(1365)، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن‏، قم: انتشارات فرهنگ اسلامى.
    • صدر، سید محمدباقر(1406)، دروس فی علم الاصول، بیروت: دارالکتاب اللبنانی.
    • طباطبایی، سید محمدحسین(1374)، ترجمۀ تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
    • طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن‏، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
    • عسکرى، حسن بن عبدالله(1400)، الفروق فی اللغة ، بیروت: دارالآفاق الجدیدة.
    • فخر رازی، محمد بن عمر(1420)، مفاتیح الغیب، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد(1409)، کتاب العین، قم: نشر هجرت.
    • کلینی، محمد بن یعقوب(1429)، کافی، قم: دارالحدیث.

    مصطفوی، حسن(1368)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.