Imaging is one of the most important tools influencing human thoughts. The Holy Quran embodies spiritual and abstract concepts in the form of material constructions and creates dynamic and effective images in the audience's mind. In a sense, it creates a link between spiritual and abstract matters and sensory and material structures and makes the commonality of both prominent and tangible and makes the audience think and contemplate. The artistic description of a phenomenon in the context of the story captivates the audience and is the best way to convey religious teachings. The story of Prophet Moses, as the most extensive story in the Quran, is full of beautiful images that capture the emotions and thoughts of the audience and make them fall in love with it. Based on this, the present research looked at the text of the story of Prophet Moses in the Holy Quran through a descriptive-analytic method from an aesthetic point of view, and has examined the three image-making components of "simile", "metaphor" and "irony" with the aim of presenting an objective image of different angles of the vision and thought of Bani Israel.
بغدادى، علاءالدین على بن محمد(1415)، لباب التاویل فى معانى التنزیل، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
بلاغى، نجفى محمد جواد(1420)، آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن، چاپ اول، قم: بنیاد بعثت.
تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر(1411)، مختصر المعانی، چاپ اول، قم: دارالفکر.
ـــــــــــــــــــــــــــــ(بیتا)، کتاب المطول و بهامشه حاشیة السید میرشریف، چاپ چهارم، قم: مکتبه الداوری.
ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم(1422)، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
جازم، علی و مصطفی امین(1431)، مصطفی، البلاغة الواصحة، چاپ اول، کراچی: مکتبة البشری.
جرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمان(بیتا)، أسرار البلاغة فی علم البیان، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
حقى بروسوى، اسماعیل(بیتا)، تفسیر روح البیان، بیروت: دارالفکر.
حمد، غانم قدوری(1424)، الدراسات الصوتیه عند علماء التجوید، چاپ اول، عمان: دار عمار.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد(بیتا)، مفردات ألفاظ القرآن، چاپ اول، بیروت: دار القلم.
رافعی، مصطفى صادق(2005)، اعجاز القرآن والبلاغة النبویة، چاپ هشتم، بیروت: دار الکتاب العربی.
رضایی، غلامعباس و سید پیمان حسینی(1391)، «تصویرپردازی هنری با تکیه بر تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه» پژوهشنامه نقد ادب عربی، شماره 3، ص 143-165.
زحیلى، وهبة بن مصطفی(1418)، التفسیر المنیر فى العقیدة و الشریعة و المنهج، چاپ دوم، بیروت: دار الفکر المعاصر.
زمخشری، محمود(بیتا)، اساس البلاغة، چاپ اول، بیروت: دار صادر.
ــــــــــــــــ(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چاپ سوم، بیروت: دار الکتاب العربی.
سبکى، على بن عبد الکافى(بیتا)، عروس الأفراح فی شرح تلخیص المفتاح، تحقیق: هنداوی، عبدالصمد، چاپ اول، بیروت: المکتبة العصریة.
سیدی، سید حسین(1387)، «مؤلفههای تصویر هنری در قرآن» فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی27، ص 105-115.
سیوطی، جلالالدین(1404)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفی8.
شادی، محمد ابراهیم(1416)، اسالیب البیان و الصورة القرآنیة، چاپ اول، مصر: دانشگاه الازهر.
شاذلی، سید بن قطب بن ابراهیم(1425)، التصویر الفنی فی القرآن، چاپ شانزدهم، قاهره: دار الشروق.
ـــــــــــــــــــــــــــ(1412)، فى ظلال القرآن، چاپ هفدهم، بیروت: دارالشروق.
صافى، محمودبن عبد الرحیم(1418)، الجدول فى اعراب القرآن، چاپ چهارم، بیروت: دار الرشید مؤسسة الإیمان.
طباطبایى، سید محمد حسین(1417)، المیزان فى تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسى، فضل بن حسن(1377)، تفسیر جوامع الجامع، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.
ــــــــــــــــــــ(1372)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، چاپ سوم، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
طوسى، محمد بن حسن(بیتا)، التبیان فى تفسیر القرآن، مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى، تحقیق: احمد قصیرعاملى، بیروت: احیاء التراث العربى.
عرفتپور، زینه و حمیده سادات محسنی(1396)، «تصویرپردازی هنری آب به مثابه منشأ حیات و رزق و روزی در قرآن کریم»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال اول، شماره دوم، ص 83-11.
فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر(1420)، مفاتیح الغیب، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
فراهیدی، خلیل بن احمد(بیتا)، کتاب العین، چاپ دوم، قم: نشر هجرت.
فیومى، احمد بن محمد(بیتا)، المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى، چاپ دوم، قم: موسسه دار الهجرة.
خطیب قزوینی، جلال الدین محمد بن عبدالرحمان(1424)، الایضاح فی علوم البلاغة المعانی و البیان و البدیع، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة.
مصطفوى، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مطلوب، احمد(2007)، معجم المصطلاحات البلاغیة و تطورها، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
نووى جاوى، محمد بن عمر(1417)، مراح لبید لکشف معنى القرآن المجید، تحقیق: محمد أمین الصناوی، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
هاشمی، سید احمد(1369)، جواهر البلاغة، چاپ ششم، قم: حقوق اسلامی.
Ghorbani, M. Z. (2023). Aesthetic effects of the image in the story of Prophet Moses. Literary arrangements of the Qur'an, 1(1), 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
MLA
Ghorbani, M. Z. . "Aesthetic effects of the image in the story of Prophet Moses", Literary arrangements of the Qur'an, 1, 1, 2023, 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
HARVARD
Ghorbani, M. Z. (2023). 'Aesthetic effects of the image in the story of Prophet Moses', Literary arrangements of the Qur'an, 1(1), pp. 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
CHICAGO
M. Z. Ghorbani, "Aesthetic effects of the image in the story of Prophet Moses," Literary arrangements of the Qur'an, 1 1 (2023): 77-106, doi: 10.22034/aaq.2023.7304
VANCOUVER
Ghorbani, M. Z. Aesthetic effects of the image in the story of Prophet Moses. Literary arrangements of the Qur'an, 2023; 1(1): 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304