A new reflection on the semantics and nature of "T’awil" (Justification) of the Holy Quran

Author

Department of Quran and Sciences of Al-Mustafa International University, Khorasan Branch

Abstract

One of the controversial topics in the field of exegesis and Quranic sciences is the meaning of "T’awil" and its nature. In this article, we aim to present a clear and convincing definition of T’awil that does not have the problems of other theories and answers the ambiguities raised in this issue. For this purpose, we have first examined the lexical meaning of the word "T’awil" and by reflecting on the different meanings reported for this word in dictionaries, we have proved that it does not have more than one real meaning, which is sometimes used as an adjective and in this form it is: "the truth and interiority of something and its meaning and purpose, from which the thing originates and in some way is a sign of it”, and sometimes it is used as an infinitive, which in this case means: "returning an object to its truth and interiority". This single meaning is comprehensive of all other meanings of "T’awil" and this word is used in all the cases of usage either in the same comprehensive meaning or, because of the existence of similarities, in requirements, results or examples of it. Then, by examining the usages of "T’awil" in the Holy Qur'an, we have proved that this word is also used in all its usages in the Divine Book in the same comprehensive sense and it does not imply any meaning beyond this, and we have provided evidences from the verses for this claim. Then, we examined the different views about the nature of T’awil of the Holy Quran and finally, inspired by the verses of the Holy Quran, the traditions of Ahl al-Bayt (AS) and some philosophical arguments, we have made a brief reference the nature of T’awil and the truth of the Holy Quran. Based on this, the method used in this writing is a combination of semantics and philosophical method.

Keywords


  • ابن بابویه، محمد بن على(1395ق)‏، کمال الدین و تمام النعمه، چاپ دوم، تهران: اسلامیه.
  • ابن تیمیه(1392ق)‌، الاکلیل‌(مجموعه الرسائل‌ الکبری)‌، بیروت: [بی‌نا].
  • ابن‌ أبی‌جمهور، محمد بن ‌زین ‌الدین(1405ق)‏، عوالی‌ اللئالی‌ العزیزیة فی‌ الأحادیث ‌الدینیة، قم: دار سیدالشهداءG للنشر‏.
  • ابن‌اثیر‌جزری، مبارک‌بن‌محمد(1367)، النهایه فی‌غریب الحدیث ‌و الأثر، چاپ چهارم، قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
  • ابن‌فارس، أحمد(1404)، معجم المقاییس اللغة، قم: مکتب الاعلام الاسلامی‏.
  • ابن‌فارس، أحمد(1406)، مجمل اللغه، چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الرساله.
  • ابن‌منظور، محمد بن مکرم(1414)، لسان العرب‏، چاپ سوم، بیروت: دار الفکر، 1414ق‏.
  • امام‌خمینی، سید روح الله(1384)، آداب الصلوة، چاپ دوازدهم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی9.
  • ـــــــــــــــــــــــــــــ(1376)، مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، چاپ پنجم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی9.
  • آملى، سید حیدر(1422)، تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم‏، چاپ‌ سوم‏، تهران: وزارت ارشاد اسلامى.
  • بابایی، علی‌اکبر(1372)، «تأویل قرآن»، مجله معرفت، شماره 6.
  • بیضاوی، عبدالله بن عمر(1418)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
  • جرجانی، علی بن محمد(1411)، التعریفات، قاهره، دار الکتاب المصری، بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
  • جزایرى، نور الدین(1375)، فروق اللغات فى التمییز بین مفاد الکلمات، تهران: چاپ‌ محمد رضوان‌ الدایه.‌
  • جوادی‌آملی، عبدالله(بی‌تا)، تفسیر تسنیم، قم: موسسه اسراء.
  • جوهری، اسماعیل(1990م)، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، بیروت: دار العلم للملایین،1990م.
  • راغب أصفهانى، حسین بن محمد(1412)، مفردات ألفاظ القرآن‏، بیروت/ دمشق:، دار القلم/ الدار الشامیة.
  • رشید رضا، سید محمد(1367ق)، تفسیر القرآن الکریم(المنار)، چاپ سوم، مصر: دارالمنار.
  • زبیدی، محمد مرتضى(1414)، تاج العروس من جواهر القاموس‏، بیروت: دارالفکر.
  • سهروردی(شیخ‌اشراق)، شهاب‌الدین(1373)، حکمة الاشراق، چاپ‌دوم، تهران: موسسه ‌مطالعات و ‌تحقیقات‌فرهنگی.
  • سهروردی(شیخ‌اشراق)، شهاب‌الدین(1379)، هیاکل‌النور، تهران: نشرنقطه،1379ش.
  • سهروردی(شیخ‌اشراق)، شهاب‌الدین(1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، چاپ دوم، تهران: موسسه مطالعات و ‌تحقیقات فرهنگی.
  • سیوطى‏، جلال الدین(1421)، الإتقان فی علوم القرآن‏، چاپ دوم‏، بیروت: دار الکتاب العربى.
  • شاکر، محمد کاظم(1376)، روش‌هاى تأویل قرآن‏، قم: دفتر تبلیغات اسلامى‏.
  • شیخ بهایی، محمد بن حسین(1405ق)، مفتاح الفلاح، بیروت: نشر دار الأضواء.
  • شیخ الرئیس ابن سینا(1400ق)، رسائل ابن‌سینا، قم: انتشارات بیدار.
  • ـــــــــــــــــــــــ(1404ق)، التعلیقات، بیروت: مکتبه الاعلام الاسلام.
  • صدر ‌المتألهین، محمد بن‌ ابراهیم(1981م)‏، الحکمة‌ المتعالیة فى الاسفار ‌العقلیة الاربعة، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث.
  • صفار، محمد ‌بن ‌حسن(1404ق)‏، بصائر الدرجات ‌فی‌فضائل ‌آل‌ محمّد`‏، چاپ‌دوم‏، قم:، مکتبة آیت‌ الله المرعشی8‏‏.
  • طباطبایى، سید محمد حسین(1417ق)‏، المیزان فى تفسیر القرآن‏، چاپ پنجم، قم: جامعه‏ مدرسین‏‏.
  • طباطبایى، سیدمحمدحسین(1370)‏، قرآن در اسلام، چاپ‌ پنجم، قم: دارالکتب الاسلامیه.
  • طبرسى، فضل بن حسن(1372)‏، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، چاپ سوم، تهران: انتشارات ناصر خسرو.‏
  • طریحی، فخر الدین بن محمد(1375)، مجمع البحرین‏، چاپ سوم، تهران:‏ کتابفروشى مرتضوى‏.
  • طوسى محمد بن حسن(بی‌تا)‏، التبیان فى تفسیر القرآن‏، بیروت:، دار احیاء التراث العربى‏.
  • عروسى حویزى، عبد على بن جمعه(1415ق)، تفسیر نورالثقلین، چاپ چهارم، قم: انتشارات اسماعیلیان.
  • عسکرى، حسن بن عبدالله(1400ق)‏، الفروق فی اللغه، بیروت: دار الآفاق الجدیده.
  • فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر(1420ق)، مفاتیح الغیب، چاپ ‌سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
  • فراهیدى، خلیل بن أحمد(1409ق)، کتاب العین‏، چاپ دوم، قم‏: نشر هجرت.
  • فیروز آبادی، مجد الدین(1415ق)، القاموس المحیط من جواهر القاموس، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضى(1415ق)‏، تفسیر الصافی، چاپ دوم، تهران: مکتبة الصدر.
  • فیومى، أحمد بن محمد(1414 ق‏)، المصباح المنیر، چاپ دوم، قم‏: موسسه دار الهجره.
  • کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق(1407ق)‏، الکافی‏، چاپ چهارم‏: ‏تهران: دار الکتب الإسلامیه.
  • مدرس آشتیانی، مهدی(1372)، تعلیقه رشیقه علی شرح المنظومه، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • مرکز‌الثقافه و المعارف‌القرآنیه(1375)، علوم‌القرآن عندالمفسرین‏، قم: مکتب الاعلام الاسلامى‏.
  • معرفت‏، محمد هادى(1379)‏، تفسیر و مفسران‏، قم: مؤسسه فرهنگى التمهید.
  • معرفت‏، محمد هادى(1381)‏، علوم قرآنی‏، قم: مؤسسه فرهنگى التمهید.
  • معرفت‏، محمد هادى(1415ق)، التمهید فی علوم القرآن، چاپ دوم، قم: مؤسسه النشر الاسلامى‏.
  • مکارم شیرازى، ناصر(1374)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه