Analysis of Allamah Tabatabai's views about Quran’s Allegories

Authors

1 Level 3 seminary student of Comparative Exegesis at Al-Zahra University, Qom, Iran

2 Assistant Professor at the Department of Exegesis and Qur'anic Sciences, Al-Mustafa International University, Qom. Iran

Abstract

From the beginning of Islam until now, understanding the teachings of the Qur'an has been and still is the focus of the exegetists and thinkers of the Qur'anic sciences. One of the contemporary exegetists is Allamah Tabatabai, who has a special scientific acceptance in the exegetical community and even the general public, and one of his best works is the multi-volume collection "Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an", which paying deep attention to its contents is helpful for reaching the true meaning of the verses and understand the teachings of the Quran. On the other hand, some verses have a key and mysterious expression, a group of which are "allegories". The purpose of this article is to analyze Allamah Tabataba'i's views on allegory in Tafsir al-Mizan. The importance of the topic of this article is because by analyzing his views on this matter, one can understand some of the key points hidden in the allegories of the Qur'an. In most cases, in addition to Tafsir al-Mizan, the data of the research are exegetical, rhetorical, and lexical books, and based on the descriptive-analytical method, the findings of the research indicate that Allamah Tabatabai considers the verses in which the word "Mathal" and its derivatives an allegory, and while pointing out the aspects of similarities, he has a rational understanding of the verses and explanatory traditions. Of course, some of the Qur'anic phrases that he believes to be allegories are doubtable due to the lack of obvious "simile" and "similarities".

Keywords


  • قرآن کریم

    • ابن ‏ابى ‏جامع، على بن حسین(1413)، الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز(عاملى)،3 جلد، چاپ اول، قم: دار القرآن الکریم.
    • ابن‏ شهر آشوب، محمد بن على(1369)، متشابه القرآن و مختلفه، 2 جلد، چاپ اول، قم: بیدار.
    • ابن ‏عادل، عمر بن على(1419)، اللباب فى علوم الکتاب، 20 جلد، چاپ اول، دار الکتب العلمیة، بیروت: منشورات محمد علی بیضون.
    • ابن‏ عاشور، محمد طاهر(1420)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، 30 جلد، چاپ اول، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
    • ابن فارس، احمد بن فارس(1404)، معجم مقاییس اللغة، 6 جلد، چاپ اول، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم(1414)، لسان العرب، 15 جلد، چاپ سوم، بیروت: دار صادر.
    • ابن‏ ابى ‏اصبع مصرى، عبد العظیم بن عبد الواحد(1368)، بدیع القرآن(ترجمه)، 1 جلد، چاپ اول، مشهد: آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
    • ابو السعود، محمد بن محمد(1983)، تفسیر ابى السعود(ارشاد العقل السلیم الى مزایا القرآن الکریم)، 9 جلد، چاپ اول، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • ابو حیان، محمد بن یوسف(1420)، البحر المحیط فى التفسیر، 11 جلد، چاپ اول، بیروت: دار الفکر.
    • ابو زهره، محمد(1418)، المعجزة الکبرى القرآن، 1 جلد، چاپ اول، قاهره: دار الفکر العربی.
    • عرفان، حسن،(1379)، اعجاز در قرآن کریم، 1 جلد، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى.
    • جرجانى، عبدالقاهر بن عبد الرحمن(بی‌تا)، أسرار البلاغة فی علم البیان، 1 جلد، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • امین، نصرت‏ بیگم(بی‌تا)، تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن، 15 جلد، چاپ اول، بی‌نا، بی‌جا.
    • آلوسى، محمود بن عبدالله(1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، 16 جلد، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
    • بلاغى، عبد الحجه(1368)، حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، 7 جلد، چاپ اول، قم: حکمت(چاپخانه).
    • بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل(تفسیر البیضاوى)، 5 جلد، چاپ اول، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • پانى ‏پتى، ثناء الله(1412)، التفسیر المظهرى، 10 جلد، چاپ اول، کویته: مکتبة رشدیه.
    • تفتازانی، مسعود بن عمر(بی‌تا)، کتاب المطول و بهامشه حاشیة السید میر شریف، 1 جلد، چاپ چهارم، قم: مکتبة الداوری.
    • حسینى همدانى، محمد(1404)، انوار درخشان در تفسیر قرآن، 18 جلد، چاپ اول، تهران: لطفى.
    • حقى برسوى، اسماعیل بن مصطفى(بی‌تا)، تفسیر روح البیان، 10 جلد، چاپ اول، بیروت: دار الفکر.
    • دسوقى، محمد(بی‌تا)، حاشیة الدسوقی على مختصر المعانی، 4 جلد، چاپ اول، بیروت: المکتبة العصریة.
    • راغب اصفهانى، حسین بن محمد(1412)، مفردات ألفاظ القرآن، 1 جلد، چاپ اول، بیروت: دار القلم.
    • رضا، محمد رشید(1414)، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، 12 جلد، چاپ اول، بیروت: دار المعرفة.
    • سلطان على ‏شاه، سلطان محمد بن حیدر(1408)، بیان السعادة فی مقامات العبادة، 4 جلد، چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • صدر الدین شیرازى، محمد بن ابراهیم(1361)، تفسیر القرآن الکریم(صدرا)، 7 جلد، چاپ دوم، قم: بیدار.
    • صفى ‏الدین حلى، عبد العزیز بن سرایا(بی‌تا)، شرح الکافیة البدیعیة، 1 جلد، چاپ اول، جمهوریة العراق. دیوان الوقف السنى، بغداد: مرکز البحوث و الدراسات الإسلامیة.
    • طباطبایی، محمد حسین(1390)، المیزان فی تفسیر القرآن، 20 جلد، چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، 10 جلد، چاپ سوم، تهران: ناصر خسرو.
    • فراهیدى، خلیل بن احمد(1409)، کتاب العین، 9 جلد، چاپ دوم، قم: نشر هجرت.
    • کاشانى، فتح ‏الله بن شکر الله(بی‌تا)، منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، 10 جلد، چاپ اول، تهران: کتاب فروشى اسلامیه.
    • کاشفى، حسین بن على(بی‌تا)، تفسیر حسینى(مواهب علّیه)، 1 جلد، چاپ اول، سروان: کتابفروشى نور.
    • نظام الاعرج، حسن بن محمد(1416)، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، 6 جلد، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.