"Tadmeen" (embedment) in the Qur'an from the point of view of exegetists

Authors

1 Assistant Professor at the Department of Exegesis and Qur'anic Sciences, Al-Mustafa International University, Isfahan Branch

2 Department of Exegesis and Qur'anic Sciences, Al-Mustafa International University, Isfahan Branch

Abstract

"Grammatical Tadmeen (embedment)" is one of the cases that plays a significant role in the interpretation of the Qur'an, in such a way that it is possible to achieve many critical points in the Qur'anic verses. In this article, three topics are followed; At first, the definition of “Tadmeen” and topics such as paying attention to two types of Tadmeen, the benefits of Tadmeen, the truth or metaphor being of Tadmeen, the difference between the method of Tadmeen and the method of  taking common denominator and the like have been examined; Then, the number of Tadmeens in the Holy Qur'an has been discussed, the different uses of some words in the Qur'an have been presented, in cases where a verb conveys different aspects of meaning, those aspects have been pointed out, and some of the exegetists’ views on the matter have been criticized and discussed, and finally a kind of statistical view has been given to this discussion. The first exegetist who has mentioned the issue of "Tadmeen ", but did not specify the term, is Sheikh Tusi (d. 460 A.H.) in Tafsir al-Tebyan. After him, among the Shiite exegetists, are Allamah Tabarsi (d. 548 A.H.) in Tafsir Jawam’e al-Jam'e and Hussain Ibn Ali Abu al-Futuh Razi (d. 6th century A.H.) in “Rowz al-Janan And Ruh al-Janan Fi Tafsir al-Qur'an. The purpose of writing this article is to familiarize the Quran researchers more with the issue of Tadmeen and to show the importance of this issue in the interpretation of the verses of the Holy Quran.

Keywords


  • * قرآن کریم (ترجمه استاد حسین انصاریان)

    • آلوسی، سید محمود(1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • ابن­دمامینی، محمد بن ابی‌بکر(بی‌تا)، شرح الدمامینی علی مغنی اللبیب، چاپ اول، بیروت: موسسة التاریخ العربی.
    • ابن­سیده، علی بن اسماعیل(1421)، المحکم و المحیط الاعظم فی اللغة، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ابن­عاشور، محمد بن طاهر(بی‌تا)، التحریر و التنویر، [بی­جا] [بی­نا].
    • ابن­عصفور، علی بن مومن(بی‌تا)، شرح جمل الزجاجی، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ابن­کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو(1419)، تفسیر القرآن العظیم، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
    • ابن­هشام، عبد الله بن یوسف(بی‌تا)، مغنی اللبیب، چاپ اول قم: کتابخانه حضرت آیة الله مرعشی نجفی8.
    • اندلسی، أبوحیان محمد بن یوسف(1420)، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: دار الفکر.
    • ابراهیم برکات، ابراهیم(بی‌تا)، النحو العربی، چاپ اول، قاهره: دار النشر للجامعات.
    • بروجردی، سید حسین(1416)، تفسیر الصراط المستقیم، چاپ اول، قم، مؤسسه انصاریان.
    • بیضاوی، عبدالله بن عمر(بی‌تا)، انوار التنزیل و اسرار التاویل، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • جامی، عبدالرحمن بن احمد(بی‌تا)، شرح ملا جامی علی متن الکافیة فی النحو، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • جوادی آملی، عبدالله(1390)، تسنیم، چاپ پنجم، قم: اسراء.
    • حسن، عباس(1367)، النحو الوافی مع ربطه بالاسالیب الرفیعة و الحیاة اللغویة المتحددة، چاپ دوم، تهران: ناصر خسرو.
    • حسینی طهرانی، هاشم(1364)، علوم العربیة، چاپ دوم، تهران: مفید.
    • حقی بروسوی، اسماعیل(بی‌تا)، روح البیان، بیروت: دار الفکر.
    • درویش، محی‌الدین(1415)، اعراب القرآن و بیانه، چاپ چهارم، سوریه: دار الارشاد.
    • رجبی، محمود(1393)، روش تفسیر قرآن، چاپ ششم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • زحیلی، وهبة بن مصطفی(1418)، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، چاپ اول، بیروت: دار الفکر المعاصر.
    • زمخشری، محمود(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چاپ سوم، بیروت: دار الکتاب العربی.
    • سیوطی، عبدالرحمن بن أبی‌بکر(1423)، الاشباه و النظائر فی النحو، چاپ دوم، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • ــــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، همع الهوامع شرح جمع الجوامع فی النحو، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • صافی، محمود بن عبد الرحیم(1418)، الجدول فی اعراب القرآن، چاپ چهارم، دمشق: دار الرشید.
    • صبان، محمد بن علی(بی‌تا)، حاشیۀ الصبان علی شرح الاشمونی علی الفیۀ بن مالک و معه شرح شواهد العینی، چاپ اول، بیروت: المکتبۀ العصریۀ.
    • طباطبایی، سید محمد حسین(1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه­ مدرسین حوزه­ علمیه­ی قم.
    • طبرى آملى، عمادالدین ابی‌جعفر محمد بن ابی القاسم(1383)، ‏ بشارۀ المصطفی لشیعۀ المرتضی، چاپ دوم، نجف: المکتبۀ الحیدریۀ.
    • طنطاوی، سید محمد(بی‌تا)، التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، [بی‌جا]: [بی‌نا].
    • طوسی، محمد بن حسن(بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • عاملی، علی بن حسین(1413)، الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز، چاپ اول، قم: دار القرآن الکریم.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد(1409)، العین، چاپ دوم، قم: نشر هجرت.
    • فسوی فارسی، محمد بن محمد(1386ق)، شرح شافیة ابن­حاجب المشهور بکمال، چاپ دوم، تهران: نشر احسان.
    • فیض کاشانی، ملا محسن(1336ق)، التفسیر الصافی، چاپ اول، تهران: انتشارات الصدر.
    • فیومی، احمد بن محمد(1414)، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعى‏، چاپ دوم، قم: مؤسسه دار الهجرۀ.
    • قرشی، سید علی اکبر(1377)، احسن الحدیث، چاپ سوم، تهران: بنیاد بعثت.
    • قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا(1423)، کنز الدقائق و بحر الغرائب، چاپ اول، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
    • کاشانی، ملا فتح‌الله(بی‌تا)، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران: کتاب فروشی محمد حسن علمی.
    • ــــــــــــــــــ(بی‌تا)، زبدة التفاسیر، چاپ اول، قم: بنیاد معارف اسلامی.
    • کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق(1407)، الکافی(ط- الإسلامیۀ)، چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیۀ.
    • مرتضی زبیدی، محمد بن محمد(1414)، تاج العروس من جواهر القاموس، چاپ اول بیروت: دارالفکر.
    • مظهری، محمد ثناءالله(بی‌تا)، التفسیر المظهری، پاکستان: مکتبه رشدیة.
    • ناظر الجیش، محمد بن یوسف(بی‌تا)، شرح التسهیل المسمی تمهید القواعد بشرح تسهیل الفوائد، چاپ اول، قاهره: دارالسلام.
    • نظام العرج، حسن بن محمد(بی‌تا)، شرح النظام علی الشافیۀ، چاپ اول، قم: دارالحجة للثقافۀ.
    • هاشمی، احمد(1391)، جواهر البلاغة، چاپ پنجم، قم: مرکز مدیریت حوزه­ علمیه قم.
    • هاشمی خویی، میرزا حبیب‌الله(1404)، منهاج البراعۀ فی شرح نهج البلاغۀ، حسن­زاده­ آملی، حسن و محمد باقر کمره­ای، تهران: مکتبۀ الاسلامیۀ