The semantic network of "doing work" in Quranic discourse based on the theory of "example"

Authors

1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil

2 PhD student of Arabic language and literature, Semnan

Abstract

The theory of "example" is one of the important theories in cognitive semantics, which is considered one of the results of the issue of "categorization". By using this theory, one of the effective semantic tools can be obtained for the analysis of words of close meaning in different contexts of the Qur'an; According to this theory, every word has a central state or a prototype that semantically develops in a network or in different contexts and is related to that central and prototype meaning. To achieve the divine meaning and conceptualization, we first need a prototype meaning, then a semantic network; by the prototype meaning, the material or main meaning of the words is obtained, and by the semantic network, the spiritual or secondary meaning is obtained. Accordingly, the present article tries to extract the central meaning of doing work in the semantic network and coherent structure of the Qur'an by applying the prototype theory and relying on the analytical descriptive method. The result of this research shows that the words "F’el", "Amal" and "Son’a" are the most used for doing work in the Quranic structure. These three words not only do not have the same meaning, but none of them can be used interchangeably. In general, the word "F’el" in divine conceptualization is used to do something that is small, or quick and transitory, or without a plan. For this reason, to describe God's work that is done quickly, or to explain that the main influencer to do any work depends on his, or to mention the work of the believers who rush to do the work and do not give up the smallest good deeds and quickly leave the situation of sin, He used the word "F’el". The word "Amal" refers to an action that is continuous and with awareness, free will and intention. For this reason, God's reward for the eternal happiness or unhappiness of man is given to the actions that are done continuously, which is expressed by the word "Amal". The word "Son’a" means to do something that is done with skill and cleverness.

Keywords


  • ابن جنی، ابو الفتح عثمان(1952)، الخصائص، تحقیق محمد علی نجار، القاهرة: دار الکتب المصریه.
  • ابن عاشور التونسی، محمد الطاهر(1984)، التحریر والتنویر، ناشر: الدار التونسیه للنشر.
  • ابوهلال العسکری(1412)، الفروق اللغویه، قم: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین قم.
  • احمد بن فارس، ابوالحسن(بی‌تا)، معجم مقاییس اللغة، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت: دار الفکر.
  • اولمان، ستیفن(1975)، دور الکلمه فی اللغة، ترجمه کمال بشیر، قاهره: مکتبة الشباب.
  • آلوسی، شهاب­الدین(1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • حسن جبل، محمد حسن(2010)، المعجم الإشتقاقی الموصل لألفاظ القرآن الکریم، القاهره: مکتبة الآداب.
  • خضر الدوری، محمد یاس(2006)، دقائق الفروق اللغویه فی البیان القرآنی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • شوکانی، محمد بن علی(1414)، فتح القدیر، بیروت، ناشر:دار ابن کثیر.
  • علی نعمة، حیدر(2012)، ظاهرة الإشتقاق و أثرها فی إثراء الدلالة اللغویه للمفردة القرآنیه، مجلة استاد جامعة بغداد، عدد 201.
  • فخرالدین، أبوعبدالله(1420)، مفاتیح الغیب( التفسیر الکبیر ) بیروت: التراث العربی دار إحیاء.
  • قرشى، سید على اکبر(1371)، قاموس القرآن، طهران: دار الکتب الإسلامیه.
  • مصطفوى، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج8، طهران: ورشة الترجمة.
  • مطیع، مهدی(1387)، معناشناسی«زیبایی» در قرآن کریم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادقG.
  • نکونام، جعفر(1390)، درآمدی بر معناشناسی قرآن، قم:انتشارات دانشکده اصول دین.
  • الحسینی الکفوی، أبوالبقاء(1998)، الکلیات، فصل العین، تحقیق: عدنان درویش، بیروت: مؤسسة الرسالة.
  • أنیس، ابراهیم(1976)، دلالة الألفاظ، قاهره: مکتبة الأنجلو المصریه.
  • ایزوتسو، توشیهیکو(1361)، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، چاپ هشتم، تهران: سهامی انتشار.
  • پالمر، فرانک رابرت(1391)، نگاهی تازه به معنی شناسی، ترجمه کورش صفوی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
  • پرچم، اعظم و نصرالله شاملی(1389)، تداخل معنایی واژگان مترادف در شعر جاهلی و واژگان قرآن، علوم قرآن وحدیث، ش 84.
  • حامد الصالح، حسین(1390)، تأویل واژگانی قرآن کریم «تحلیل معنا شناسی»، ترجمه ابوالفضل سجادی و محمود میرزایی، انتشارات دانشگاه اراک.
  • خوشدل، حسین(1388)، «معنی عمل صالح در قرآن کریم »، دانشگاه کاشان، پژوهش‌های علوم قرآن.
  • راغب اصفهانى، حسین بن محمد(2006)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودى، دمشق:دارالعلم.
  • سیوطی، جلال الدین(1951)، الإتقان فی علوم القرآن، مصر: شرکة مکتبة مصطفی البابی الحلبی.
  • صفوی، کورش(1387)، درآمدی بر معناشناسی، تهران: شرکت انتشارات سوره.
  • عباس، حسن(1998)، خصائص الحروف العربیه، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
  • قائمی­نیا، علیرضا(1390)، معناشناختی قرآن، چ1، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.