تحلیل گفتمان انتقادی «علامه بلاغی» در اتکاء به فرهنگ‌های لغت جهت کشف معانی مفردات قرآن

نوع مقاله : علمی، ترویجی

نویسنده

دانشجوی دکتری

چکیده

برداشت از هر متنی بر پایه‌ تحلیل صحیح واژگانی آن متن استوار است. این مسئله در بررسی متون دینی و تفسیر متن مقدس به اوج ظرافت خود می‌رسد، چون توسعه و ضیق معنای مفردات نص دینی و معنای تفصیلی لغات، در احکامی که از آن استخراج می‌شود، تأثیر مستقیم دارد. محمد جواد بلاغی نجفی، عالمی ذوفنون و صاحب مبنا است که در عرصه‌ زبان و ادبیات عرب دارای آرا و نظراتی نو و پیش‌برنده می‌باشد. با کنکاش در آثار بلاغی این مهم آشکار می‌شود که ایشان از جمله علمای استظهار محور می‌باشد. وی به فرایند ظهورگیری، و تحلیل دقیق واژگان که اساس این فرایند است، اهمیتی بسزا می‌دهد. مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا با روش کتابخانه‌ای و شیوه تحلیلی، توصیفی به تحلیل گفتمان انتقادی بلاغی در قبال فرهنگ‌های لغت بپردازد. از جمله نتایج به دست آمده می‌توان به این موارد اشاره نمود: وی فرهنگ‌های لغت را قابل اتکا نمی‌داند و اعتماد به ارباب معاجم را به دلیل دوری از عصر اعراب اصیل، ممزوج شدن عرب و غیرعرب، دخیل نمودن اجتهادات شخصی، وجود اغلاط، عدم اهتمام به دستیابی معانی تفصیلی و عدم تمییز معانی حقیقی از مجازی، جایز نمی‌داند و روش‌شناسی خاصی در کشف معانی اتخاذ نموده است.

کلیدواژه‌ها


  • قرآن کریم

    • ابن‌جنّی(1429)، خصائص، چ3، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ابن‌دُرید الأزدی(1426)، جمهرة اللغة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ابن‌السِّکّیت(بی‌تا)، إصلاح المنطق، چ4، قاهره: دارالمعارف.
    • ابن سیده(2005م)، المخصّص، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ابن‌فارس(2008م)، معجم مقاییس اللغة، چ2، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • ــــــــــ(1425)، الصاحبیّ، قاهره: موسسة مختار.
    • أزهری، أبی‌منصور(1382)، تهذیب اللغة، تهران: موسسة الصادقG.
    • امین، احمد(2010م)، ضحی الاسلام، چ3، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • امین، محسن(1403)، أعیان الشیعة، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
    • انصاری، مرتضی بن محمد امین(1416)، فرائد الاصول، چ5، قم: موسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم.
    • أوسی، علی رمضان(1429)، البلاغی مفسرّا، قم: مرکز العلوم و الثقافة الاسلامیة.
    • آذرتاش، آذرنوش(1381)، تاریخ زبان و فرهنگ عربی، چ3، تهران: سمت.
    • آرتور، آنتونی(1384)، درآمدی بر زبان‌شناسی تاریخی، ترجمه یحیی مدرسی، چ3، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • آقا بزرگ طهرانی، محمد محسن(1395)، طبقات أعلام الشیعة نقباء البشر فی القرن الرابع‌عشر، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة.
    • بلاغی، محمد جواد(1420)، آلاءالرحمن فی تفسیر القرآن، قم: البعثة.
    • ـــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، الهدی الی دین المصطفی، ترجمه سید احمد صفایی، تهران: آفاق.
    • ــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، الرحلة المدرسیة، ترجمه ع.و، چ3، قم: موسسه نصر.
    • ــــــــــــــــــــــ(1428)، موسوعة العلامة البلاغی، قم: العلوم و الثقافة الاسلامیة.
    • توحیدی، ابوحیان(1435)، البصائر و الذخائر، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • ثعالبی، ابومنصور(1416)، فقه اللغة و سرّ العربیة، چ2، بیروت: دارالکتب العربی.
    • جوهری، اسماعیل بن حماد(1419)، الصحاح –تاج اللغة و صحاح العربیة، بیروت: دار احیاء التراث العربیة.
    • حرزالدین، محمد(1383ق)، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الأدباء، نجف: الآداب.
    • حکیمی، محمدرضا(1348)، ادبیات و تعهد در اسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • حموی، یاقوت بن عبدالله(1411)، معجم الادباء، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    • خراسانی، محمد کاظم(1409)، کفایة الأصول، قم: آل البیتD.
    • خمینی، سید روح الله(1423)، تهذیب الاصول، تقریرات جعفر سبحانی، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی9.
    • خویی، سید ابوالقاسم(1422)، مصباح الأصول، تقریرات سید محمد سرور واعظ حسینی، قم: موسسة احیاء آثار الامام الخوئی8.
    • ــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، موسوعة الامام الخوئی، ج35، قم: احیاء آثار الإمام الخوئی8.
    • زمخشری، محمود بن عمر(بی‌تا)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، بیروت: دارالکتاب العربی.
    • سبحانی تبریزی، جعفر(1414)، المحصول فی علم الاصول، تقریرات محمود جلالی مازندرانی، قم: موسسه امام صادقG.
    • سیوطی، جلال الدین(2010م)، الاتقان فی علوم القرآن، چ3، لبنان: دارالکتب العلمیه.
    • ـــــــــــــــــــــ(1986م)، المزهر، قاهره.
    • ـــــــــــــــــــــ(1426)، بغیة الوعاة، قاهرة: مکتبة الخانجی.
    • شیبانی، اسحاق بن مرار(1394ق)، کتاب الجیم، قاهره: الهیئة العامة لشئون المطابع الامیریة.
    • صاحب بن عباد(2010م)، المحیط فی اللغة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • صاحبی، محمد جواد(1386)، «جایگاه علامه بلاغی در نهضت احیای فکر دینی»، مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی علامه بلاغی.
    • صدر، سید محمد باقر(1405)، دروس فی علم الاصول، بیروت: دارالمنتظر.
    • طه، احمد(1419)، تنبیهات علی بن حمزه علی ما فی الغریب المصنَّف من أغلاط، قاهره: دارالبشری.
    • طیب حسینی، محمود(1390)، درآمدی بر دانش مفردات قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • عبدالتّواب، رمضان(1367ق)، فصول فی فقه اللغة، ترجمه حمید‌رضا شیخی، مشهد: آستان قدس رضوی.
    • عسکری، ابواحمد(1383ق)، شرح ما یقع فیه التصحیف و التحریف، مصر: مصطفی البابی.
    • عطار، احمد عبدالغفور(1377)، مقدمه صحاح جوهری، ترجمه غلامرضا فدایی عراقی، تهران: مجلس شورای اسلامی.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد(1405)، العین، قم: دار الهجرة.
    • فیروزآبادی، محمد بن یعقوب(1434)، القاموس المحیط، چ4، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    • قمی، عباس(1397ق)، الکنی و الالقاب، چ4، تهران: الصدر.
    • مدنی، علی خان بن احمد(1384)، الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغة العرب المعول، مشهد: موسسة آل البیتD لإحیاء التراث.
    • مسعودی، عبدالهادی(1384ق)، روش فهم حدیث، تهران: سمت.
    • ملکی نهاوندی، محمد(1392)، آموزش مفردات، قم: وثوق.
    • واعظ خراسانی، ملاعلی(1366ق)، علماء معاصرین، تهران: کتابفروشی اسلامیه.