تصویرپردازی و تصویرسازی از مهمترین ابزارهای تأثیرگذار بر اندیشههای انسانی است. قرآن کریم مفاهیم معنوی و انتزاعی را به شکل ساختهای مادی مجسم سازی نموده و تصویرهای پویا و مؤثر در ذهن مخاطب میآفریند. به تعبیری میان امور معنوی و انتزاعی و ساختارهای حسی و مادی پیوند ایجاد نموده و مشترکات آن دو را برجسته و ملموس میسازد و مخاطب را به تفکر و تعقل وا میدارد. توصیف هنرمندانه یک پدیده، در بستر داستان مخاطب را دلباخته خود نموده و بهترین شیوه انتقال آموزههای دینی است. داستان حضرت موسیG به عنوان گستردهترین قصه قرآنی سرشار از تصویرپردازیهای زیباست که احساسات و اندیشه مخاطب را به خود واداشته و او را شیفته خود نموده است. بر این مبنا، پژوهش حاضر به روش توصیفی، تحلیلی از منظر زیباییشناختی به متن داستان حضرت موسیG در قرآن کریم نگریسته و سه مؤلفه تصویرسازِ «تشبیه»، «استعاره» و «کنایه» را با هدف ارائه تصویری عینی از زوایای مختلف بینش و اندیشه بنیاسرائیل مورد بررسی قرار داده است.
بغدادى، علاءالدین على بن محمد(1415)، لباب التاویل فى معانى التنزیل، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
بلاغى، نجفى محمد جواد(1420)، آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن، چاپ اول، قم: بنیاد بعثت.
تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر(1411)، مختصر المعانی، چاپ اول، قم: دارالفکر.
ـــــــــــــــــــــــــــــ(بیتا)، کتاب المطول و بهامشه حاشیة السید میرشریف، چاپ چهارم، قم: مکتبه الداوری.
ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم(1422)، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
جازم، علی و مصطفی امین(1431)، مصطفی، البلاغة الواصحة، چاپ اول، کراچی: مکتبة البشری.
جرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمان(بیتا)، أسرار البلاغة فی علم البیان، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
حقى بروسوى، اسماعیل(بیتا)، تفسیر روح البیان، بیروت: دارالفکر.
حمد، غانم قدوری(1424)، الدراسات الصوتیه عند علماء التجوید، چاپ اول، عمان: دار عمار.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد(بیتا)، مفردات ألفاظ القرآن، چاپ اول، بیروت: دار القلم.
رافعی، مصطفى صادق(2005)، اعجاز القرآن والبلاغة النبویة، چاپ هشتم، بیروت: دار الکتاب العربی.
رضایی، غلامعباس و سید پیمان حسینی(1391)، «تصویرپردازی هنری با تکیه بر تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه» پژوهشنامه نقد ادب عربی، شماره 3، ص 143-165.
زحیلى، وهبة بن مصطفی(1418)، التفسیر المنیر فى العقیدة و الشریعة و المنهج، چاپ دوم، بیروت: دار الفکر المعاصر.
زمخشری، محمود(بیتا)، اساس البلاغة، چاپ اول، بیروت: دار صادر.
ــــــــــــــــ(1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چاپ سوم، بیروت: دار الکتاب العربی.
سبکى، على بن عبد الکافى(بیتا)، عروس الأفراح فی شرح تلخیص المفتاح، تحقیق: هنداوی، عبدالصمد، چاپ اول، بیروت: المکتبة العصریة.
سیدی، سید حسین(1387)، «مؤلفههای تصویر هنری در قرآن» فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی27، ص 105-115.
سیوطی، جلالالدین(1404)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفی8.
شادی، محمد ابراهیم(1416)، اسالیب البیان و الصورة القرآنیة، چاپ اول، مصر: دانشگاه الازهر.
شاذلی، سید بن قطب بن ابراهیم(1425)، التصویر الفنی فی القرآن، چاپ شانزدهم، قاهره: دار الشروق.
ـــــــــــــــــــــــــــ(1412)، فى ظلال القرآن، چاپ هفدهم، بیروت: دارالشروق.
صافى، محمودبن عبد الرحیم(1418)، الجدول فى اعراب القرآن، چاپ چهارم، بیروت: دار الرشید مؤسسة الإیمان.
طباطبایى، سید محمد حسین(1417)، المیزان فى تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسى، فضل بن حسن(1377)، تفسیر جوامع الجامع، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.
ــــــــــــــــــــ(1372)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، چاپ سوم، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
طوسى، محمد بن حسن(بیتا)، التبیان فى تفسیر القرآن، مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى، تحقیق: احمد قصیرعاملى، بیروت: احیاء التراث العربى.
عرفتپور، زینه و حمیده سادات محسنی(1396)، «تصویرپردازی هنری آب به مثابه منشأ حیات و رزق و روزی در قرآن کریم»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال اول، شماره دوم، ص 83-11.
فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر(1420)، مفاتیح الغیب، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
فراهیدی، خلیل بن احمد(بیتا)، کتاب العین، چاپ دوم، قم: نشر هجرت.
فیومى، احمد بن محمد(بیتا)، المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى، چاپ دوم، قم: موسسه دار الهجرة.
خطیب قزوینی، جلال الدین محمد بن عبدالرحمان(1424)، الایضاح فی علوم البلاغة المعانی و البیان و البدیع، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة.
مصطفوى، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مطلوب، احمد(2007)، معجم المصطلاحات البلاغیة و تطورها، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
نووى جاوى، محمد بن عمر(1417)، مراح لبید لکشف معنى القرآن المجید، تحقیق: محمد أمین الصناوی، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
هاشمی، سید احمد(1369)، جواهر البلاغة، چاپ ششم، قم: حقوق اسلامی.
قربانی, محمد ظاهر . (1402). جلوههای زیبایی شناختی تصویر در داستان حضرت موسی(ع) (مطالعه موردی تشبیه، استعاره و کنایه). آرایه های ادبی قرآن, 1(1), 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
MLA
قربانی, محمد ظاهر . "جلوههای زیبایی شناختی تصویر در داستان حضرت موسی(ع) (مطالعه موردی تشبیه، استعاره و کنایه)", آرایه های ادبی قرآن, 1, 1, 1402, 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
HARVARD
قربانی, محمد ظاهر. (1402). 'جلوههای زیبایی شناختی تصویر در داستان حضرت موسی(ع) (مطالعه موردی تشبیه، استعاره و کنایه)', آرایه های ادبی قرآن, 1(1), pp. 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304
CHICAGO
محمد ظاهر قربانی, "جلوههای زیبایی شناختی تصویر در داستان حضرت موسی(ع) (مطالعه موردی تشبیه، استعاره و کنایه)," آرایه های ادبی قرآن, 1 1 (1402): 77-106, doi: 10.22034/aaq.2023.7304
VANCOUVER
قربانی, محمد ظاهر. جلوههای زیبایی شناختی تصویر در داستان حضرت موسی(ع) (مطالعه موردی تشبیه، استعاره و کنایه). آرایه های ادبی قرآن, 1402; 1(1): 77-106. doi: 10.22034/aaq.2023.7304