شبکه معنایی «انجام کار» در گفتمان قرآنی بر مبنای نظریۀ «پیش‌نمونه»

نوع مقاله : علمی، پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، سمنان، ایران

چکیده

نظریۀ «پیش‌نمونه»، یکی از نظریات مهم در معناشناسیِ ­شناختی است که از نتایج مبحث «مقوله­بندی» محسوب می‌شود. با استفاده از این نظریه می‌توان یکی از از ابزارهای مؤثر معناشناختی را برای تحلیل واژگان قریب‌المعنی در سیاق­های مختلف قرآن به دست آورد؛ طبق این نظریه هر واژه دارای یک حالت مرکزی است یا پیش‌نمونه­ای دارد که در یک شبکه یا سیاق­های مختلف توسعه معنایی پیدا می­کند و با آن معنای مرکزی و پیش‌نمونه­ای در ارتباط است. برای دستیابی به مراد و مفهوم­سازی الهی، نخست به معنای پیش‌نمونه­ای نیاز داریم سپس به شبکه معنایی، با معنای پیش‌نمونه­ای معنای مادی یا اصلی واژه­ها و با شبکه معنایی، معنای معنوی یا فرعی به دست می­آید. بر این اساس، نوشتار حاضر سعی دارد تا با کاربست نظریه پیش­نمونه و با تکیه بر روش توصیفی  تحلیلی، معنای کانونی انجام کار را در شبکه معنایی ­و ساختار منسجم  قرآنی استخراج کند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که برای انجام کار در ساختار قرآنی واژگان «فعل»، «عمل» و «صنع» بیشترین کاربرد را دارند. این سه واژه نه تنها به یک معنا نیستند، بلکه هیچ­کدام از آن‌ها را نمی­توان در جای یکدیگر به کاربرد؛ به ‌طورکلی واژۀ «فعل» در مفهوم­سازی الهی، برای انجام کاری که کوچک، یا سریع و گذرا و یا بدون نقشه و برنامه باشد، به­کار می­رود. به همین جهت خداوند برای توصیف انجام کارش که سریع انجام می­گیرد و یا تأثیر­گذار اصلی برای انجام هر کاری به خواست و اراده او بستگی دارد و یا کار مؤمنانی که در انجام کار می­شتابند و کوچک­ترین کار خیر را رها نمی­کنند و زود موقعیت گناه را ترک می­کنند، واژۀ «فعل» را به­کار برده است و واژۀ «عمل»به کاری که مداوم و مستمر و با علم و آگاهی و با اختیار و با قصد و نیت باشد، دلالت می­کند. به همین جهت جزاء و پاداش الهی برای خوش­بختی و یا نگون‌بختی ابدی انسان به کارهایی تعلق می­گیرد که انجام دادن مداوم آن‌ها با واژۀ «عمل» بیان شده است و واژۀ «صنع» برای انجام کاری که با مهارت و زیرکی انجام بگیرد، دلالت می­کند.

کلیدواژه‌ها


  • ابن جنی، ابو الفتح عثمان(1952)، الخصائص، تحقیق محمد علی نجار، القاهرة: دار الکتب المصریه.
  • ابن عاشور التونسی، محمد الطاهر(1984)، التحریر والتنویر، ناشر: الدار التونسیه للنشر.
  • ابوهلال العسکری(1412)، الفروق اللغویه، قم: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین قم.
  • احمد بن فارس، ابوالحسن(بی‌تا)، معجم مقاییس اللغة، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت: دار الفکر.
  • اولمان، ستیفن(1975)، دور الکلمه فی اللغة، ترجمه کمال بشیر، قاهره: مکتبة الشباب.
  • آلوسی، شهاب­الدین(1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • حسن جبل، محمد حسن(2010)، المعجم الإشتقاقی الموصل لألفاظ القرآن الکریم، القاهره: مکتبة الآداب.
  • خضر الدوری، محمد یاس(2006)، دقائق الفروق اللغویه فی البیان القرآنی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • شوکانی، محمد بن علی(1414)، فتح القدیر، بیروت، ناشر:دار ابن کثیر.
  • علی نعمة، حیدر(2012)، ظاهرة الإشتقاق و أثرها فی إثراء الدلالة اللغویه للمفردة القرآنیه، مجلة استاد جامعة بغداد، عدد 201.
  • فخرالدین، أبوعبدالله(1420)، مفاتیح الغیب( التفسیر الکبیر ) بیروت: التراث العربی دار إحیاء.
  • قرشى، سید على اکبر(1371)، قاموس القرآن، طهران: دار الکتب الإسلامیه.
  • مصطفوى، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج8، طهران: ورشة الترجمة.
  • مطیع، مهدی(1387)، معناشناسی«زیبایی» در قرآن کریم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادقG.
  • نکونام، جعفر(1390)، درآمدی بر معناشناسی قرآن، قم:انتشارات دانشکده اصول دین.
  • الحسینی الکفوی، أبوالبقاء(1998)، الکلیات، فصل العین، تحقیق: عدنان درویش، بیروت: مؤسسة الرسالة.
  • أنیس، ابراهیم(1976)، دلالة الألفاظ، قاهره: مکتبة الأنجلو المصریه.
  • ایزوتسو، توشیهیکو(1361)، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، چاپ هشتم، تهران: سهامی انتشار.
  • پالمر، فرانک رابرت(1391)، نگاهی تازه به معنی شناسی، ترجمه کورش صفوی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
  • پرچم، اعظم و نصرالله شاملی(1389)، تداخل معنایی واژگان مترادف در شعر جاهلی و واژگان قرآن، علوم قرآن وحدیث، ش 84.
  • حامد الصالح، حسین(1390)، تأویل واژگانی قرآن کریم «تحلیل معنا شناسی»، ترجمه ابوالفضل سجادی و محمود میرزایی، انتشارات دانشگاه اراک.
  • خوشدل، حسین(1388)، «معنی عمل صالح در قرآن کریم »، دانشگاه کاشان، پژوهش‌های علوم قرآن.
  • راغب اصفهانى، حسین بن محمد(2006)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودى، دمشق:دارالعلم.
  • سیوطی، جلال الدین(1951)، الإتقان فی علوم القرآن، مصر: شرکة مکتبة مصطفی البابی الحلبی.
  • صفوی، کورش(1387)، درآمدی بر معناشناسی، تهران: شرکت انتشارات سوره.
  • عباس، حسن(1998)، خصائص الحروف العربیه، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
  • قائمی­نیا، علیرضا(1390)، معناشناختی قرآن، چ1، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.